
Dobry UX Designer musi być zaprzyjaźniony z researchem, badaniami i analizą dostępnych danych, wszak to na nich głównie opiera się proces projektowania rozwiązań adresujący potrzeby użytkowników danego produktu. Czy UX musi być ekspertem z analityki internetowej? Niekoniecznie! Natomiast musi wiedzieć, co w trawie piszczy i co może z tych danych wyciągnąć dla siebie. Z tego względu warto rozważyć zapisanie się na szkolenie z analityki internetowej.
Spis treści
Analityka internetowa, czyli co dokładnie?
Google Analytics, Tag Manager, Optimize, Google Marketing Platform… Część tych nazw być może już obiła ci się o uszy, wszak to jedne z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do analityki internetowej właśnie! Odpowiednie wykorzystanie tych narzędzi, pozwala dokładniej zrozumieć zachowania użytkowników na stronie internetowej, pozwalają zmierzyć skuteczność działań marketingowych i projektowych, a także zoptymalizować plan wdrażania nowych funkcjonalności. Dane uzyskane w ten sposób mogą być wykorzystane do tworzenia projektu odpowiadającego na bolączki odbiorców produktu, jak i pomóc w udoskonaleniu obecnego projektu dzięki testom przeprowadzanym przez realnych użytkowników. Warto pamiętać, że użytkownicy Internetu to po prostu ludzie i korzystanie z analityki powinno lepiej pomóc nam zrozumieć ich działania, a w związku z tym zaprojektować lepsze produkty.
Czy narzędzia analityki internetowej mogą faktycznie pomóc UXowi w codziennej pracy?
Owszem! Zdobycie części danych w inny sposób wymagałoby zorganizowania długich warsztatów lub wywiadów z użytkownikami, co znacznie przedłużałoby proces projektowania, a nie w każdym projekcie niestety jest na to budżet i czas. Warto wtedy zwrócić uwagę na dostępne narzędzia i wykorzystać to, co mają do zaoferowania. Dla przykładu, narzędzie Optimize służy między innymi do przeprowadzania testów A/B, a Hotjar tworzy heatmapę działań użytkowników na stronie internetowej. Raport wygenerowany przez Google Analytics pozwala też prześledzić kraje i miasta, z których pochodzą użytkownicy, słowa kluczowe, dzięki którym trafili na stronę, ile czasu spędzili na konkretnych podstronach, a także z bardziej marketingowej strony, czy zaszła lub nie konwersja. Dobre szkolenie z analityki internetowej powinno zaznajomić nas z narzędziami i możliwościami ich wykorzystywania na co dzień.
Jak najlepiej wykorzystywać możliwości analityki internetowej w codziennej pracy UXa
Najlepsze rezultaty przyniesie połączenie danych zdobytych dzięki narzędziom służącym do analityki internetowej i bardziej klasycznym badaniom z warsztatu UX Researchu. Dane na temat wieku, wielkości miast i wykształcenia w połączeniu z pogłębionym wywiadem z kilkoma użytkownikami albo ankietą pomoże nam stworzyć personę. Przeprowadzenie testów A/B przez Internet przyspieszy proces testowania i da bardziej miarodajne wyniki dzięki testom na większej próbie prawdziwych użytkowników produktu. Im więcej dowiemy się o użytkownikach, tym łatwiej będzie nam zaprojektować satysfakcjonujące ich rozwiązanie.
Artykuł partnera

Redakcja Imperium Kobiety
Zobacz więcej: Dom